Na pozadí povojnovej obnovy Japonska nebola výroba osobných vozidiel považovaná za bezprostrednú prioritu, dokonca ani nebola relevantná v krajine, ktorá dokázala ponúknuť len rozbitú infraštruktúru, zlý stav cestnej siete, nízku kúpnu silu obyvateľov a vysoké dane - a tak pochopiteľne uprednostňovala nákladné vozidlá, nielen ťažké, ale aj základné ľahké vozidlá s troma kolesami, ako napr. vlastný pick-up Mizushima XTM1 od Mitsubishi, predstavený v roku 1946.
Podobným náročným výzvam boli v tej dobe vystavené aj ďalšie japonské automobilky: po desiatkach rokov, keď svoje najlepšie technologické zručnosti venovali vývoju motorov pre ťažké vozidlá*, resp. vývoju nákladných vozidiel*, autobusov* alebo lietadiel**, v krajine jednoducho chýbalo technické know-how pre vývoj moderných a cenovo dostupných sériovo vyrábaných automobilov.
Týchto obmedzení si japonské orgány boli veľmi dobre vedomé, a tak postupne v rokoch 1952 až 1955 uviedli do praxe opatrenia, ktoré umožňovali vznik moderného domáceho automobilového priemyslu, či už formou sektorových dotácií, zvýhodnenia v oblasti spotrebných daní alebo importných obmedzení.
Uvedené vládne opatrenia vyvrcholili tzv. "Národným plánom pre dopravné prostriedky", vyhláseným roku 1955 Ministerstvom medzinárodného obchodu a priemyslu (MITI), s cieľom vyvinúť japonské "ľudové vozidlo" na základe štandardizovaných parametrov hmotnosti, rýchlosti, spotreby paliva, a dokonca aj spoľahlivosti.***
Po niekoľkých pokusoch s výrobou osobných vozidiel na základe západnej licencie (v roku 1951 licencie Kaiser-Frazer Henry J; následne v roku 1953 licencie Willys Jeep) súbežne s kompletným radom ťažkých vozidiel sa Mitsubishi (presnejšie povedané "Shin Mitsubishi Heavy Industries, Ltd." ) rozhodlo pripojiť k uvedenej vládnej iniciatíve, z ktorej vzišiel model Mitsubishi 500 - prvé vozidlo Mitsubishi modernej epochy, pochádzajúce výlučne z vývoja Mitsubishi.
Úplne nové Mitsubishi 500, po prvýkrát predstavené v roku 1959 na autosalóne v Tokiu a neskôr uvedené na japonský trh (1960), bolo kompaktným rodinným vozidlom, ktorého konštrukcia bola postavená na jednoduchosti a praktickosti.
Vozidlo predávané za dostupnú cenu 390 000 jenov - čo vtedy samo o sebe vzbudilo veľkú pozornosť japonskej tlače – čerpalo v značnej miere z konštrukčného know-how Mitsubishi v oblasti letectva, či už išlo o analýzy namáhania samonosnej karosérie, dodatočne overené v náročných testoch na ďalekých nespevnených cestách, alebo o testovanie aerodynamiky v aerodynamickom tuneli (ako prvé z japonských vozidiel).
Vozidlo sa mohlo chváliť praktickou a jednoduchou konštrukciou s dvojtaktným dvojvalcom OHV vzadu a pohonom zadných kolies; vo výbave bolo iba niekoľko základných prvkov, napr. jeden stierač a žiadne ukazovatele smeru - len jedna smerovka na bočnom stĺpiku atď.
Tento symbol japonského ekonomického zázraku 60. rokov minulého storočia bol v roku 1961 nahradený modelom Mitsubishi 500 Super Deluxe, ktorý ponúkol päticu miest, motor 594 cm3 s výkonom 25 koní (nahrádzajúci pôvodnú jednotku 493 cm3 s výkonom 21 koní) a lepšie parametre zrýchlenia.
Do roku 1963 bolo vyrobených celkom 13 289 vozidiel Mitsubishi 500, po ktorých v rokoch 1963 až 1965 nasledovalo 13 739 odvodených vozidiel Colt 600 (prvý model Mitsubishi s označením "Colt" ).
Model 500, čoby prvý sériovo vyrábaný osobný automobil Mitsubishi modernej éry, napomohol značke s tromi diamantmi v znaku dosiahnuť aj prvých úspechov vo svete motoršportu.
Model 500 vstúpil do pretekárskeho sveta na Veľkej cene Makaa 1962, kde štyri vozidlá Mitsubishi 500 obsadili prvé štyri miesta v kategórii "Do 750 cm3", s jazdcom Kazuo Togawou na prvom mieste. V šľapajach modelu 500 išiel aj jeho nasledovník Colt 600 na Veľkej cene Malajzie v roku 1963, kde toto vozidlo obsadilo prvé, druhé a tretie miesto v kategórii "Do 600 cm3".
Špecifikácie | Jednotky |
---|---|
Celková dĺžka: | 3 140 mm |
Celková šírka: | 1 390 mm |
Celková výška: | 1 380 mm |
Rázvor náprav: | 2 065 mm |
Rozchod kolies vpredu: | 1 180 mm |
Rozchod kolies vzadu: | 1 170 mm |
Pohotovostná hmotnosť: | 490 kg |
Palivová nádrž: | 20 litrov |
Pneumatiky: | 5,20-12 |
Systém zavesenia kolies: | Nezávislé s vlečenými ramenami (vpredu aj vzadu) |
Riadenie: | Hrebeňové |
Pohonná jednotka: | Dvojvalec OHV dvojtaktný – zástavba vzadu Vzduchom chladený 493 cm3 (70×64 mm) 21 k pri 5000 ot/min |
Prevodovka: | Pohon zadných kolies Mechanická prevodovka, 3 rýchlosti |
Maximálna rýchlosť: | 90 km/h (kde to povoľuje zákon) |
*V prípade Mitsubishi okrem iného:
- 1920: „T1", prvé nákladné vozidlo Mitsubishi, ktorého odolnosť bola testovaná na trati dlhej 1000 km (v vtedajšej dobe mimoriadne dlhej).
- 1931: „450AD", prvý japonský vznetový motor (s priamym vstrekovaním) určený pre motorové vozidlá.
- 1932: „B46", prvý autobus Mitsubishi, vo svojej dobe najväčší a najvýkonnejší na trhu.
- 1936: „PX33": Prvé vozidlo Mitsubishi s pohonom všetkých kolies, predchodca dnešných modelov Outlander a Pajero.
** Po štvorročnom skúšobnom období bola výroba Modelu-A v roku 1921 ukončená a Mitsubishi namiesto automobilov uprednostnilo leteckú výrobu, počnúc jednomiestnym dvojplošníkom 1MF.
*** Nezamieňať so špecifickými pravidlami pre K-car, pôvodne definovanými v roku 1949.